Tuesday, September 11, 2012

My Soto Lamongan Recipe

Bahan-bahan:
1 ekor ayam
Air
Minyak makan
Garam
Gula (boleh tukar MSG)

Bahan bumbu:
Halia
Lengkuas
Kemiri  
Serai
Bawang Merah
Bawang Putih
Kunyit
Kencur (kalau di Sabah nda tau apa ni kena panggil mcm halia, tapi isinya putih, bahan buat jamu)
Serbuk lada putih

Untuk pelengkap:
Mihun (rendam dalam air untuk kasi lembut, ndakan mo makan keras2 kan..)
Kobis iris halus (lebih baik kobisnya di kopek sehelai sehelai supaya senang mo cuci dan boleh nampak mana tau ada binatang lain dalam kobis hehehe... dah cuci baru hiris halus)
Daun sup (cuci dulu.. bru hiris arr)
Bawang goreng (cara supaya garing, setelah dipotong halus rendam dalam air yang diletakkan sedikit garam, pastu baru goreng)
sambal lada (goreng lada bersama bwg putih dalam 2 ulas (yang masih utuh), pastu tumbuk dengan garam)

Cara membuat:

Tumis bumbu yang ditumbuk tadi sampai kekuningan. Pastu masukkan ke dalam kuali (lanjang) yang berisi air (sdh mendidih bersama dengan ayam yang sudah dipotong 4 bahagian). Boleh dimasukkan juga pati ayam (kiub ayam atau serbuk pun boleh la) untuk menambah rasa, oya lupa pula.. masukkan juga garam secukup rasa dan sedikit gula jika tidak mau boleh tukar dengan MSG(ajinomoto), saya tidak makan MSG ni jadi selalu guna gula. Tunggu Sampai empuk dan supnya matang. Angkat ayamnya, tiriskan airnya dan goreng kedalam minyak yang sudah di panaskan. setelah kekuningan keluarkan dan tunggu sehingga dingin. carik2kan isi ayam dan sisihkan dari tulangnya.

Cara menghidangkan:

Kalau bab makan da ni nda payah la ajarkan.. masukkan yang mana dulu suka. letak mihun dulu pun boleh, pastu isi ayam, kobis yang dihiris halus, daun sup, bawang goreng.. pastu supnya la.. Suka hati la kalau dah bab ni kan.. mo campur telur rebus pun boleh.. kentang goreng pun boleh saja..

2 comments:

  1. siiiiipppp mksih bgt....
    yg paling qu suka lagu x.... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. makasih udh ke blog sy.. iya lagunya itu bikin hati tenang ya :)

      Delete